Arnold Daghani, un important pictor din secolul XX despre care se ştie prea puţin
Autoportret
Născut la Suceava, în Bucovina aflată sub stăpânirea austro-ungară, la 22
februarie 1909, pictorul Arnold Daghani se bucură de o notorietate
internaţională. Expoziţia sa organizată în 1988 la New York, la galeriile Morin-Miller, a fost
prelungită la cererea iubitorilor de artă din metropolă. Artistul s-a
stinsdin viaţă la 6 februarie 1985, la
Hove, Sussex, şi a lăsat în urma sa o creaţie impresionantă, o mare parte din
lucrări fiind preluate de Universitatea Sussex. Colecţia Daghani din Scoţia
numără peste 6000 de lucrări, incluzând desene, scrieri, documente. Din păcate, pictorul este mai puţin
cunoscut în România. Născut Arnold Corn într-o familie de evrei cu 6 copii, el
optează pentru varianta ebraică a numelui, devenind Dagani (dagan în limba
ebraică înseamnă corn). La sugestia unui abate, mai adaugă un h, în 1959,
semnându-se Arnold Daghani. Încă din copilărie dă dovadă de talent artistic,
dar părinţii fac presiuni să se îndrepte spre studii de comerţ. În anii ’20 se
înscrie la Academia de Belle-Arte din München şi apoi frecventează cursuri de
desen la Paris. La inceputul anilor ’30 se mută la Bucureşti. Lucrează la o editură,
la o firmă de export-import, este traducător de engleză, germană şi franceză. În
1940, se căsătoreşte cu Ana Rabinovici, originară din Piatra Neamţ, alături de
care se stabileşte, un an mai târziu, la Cernăuţi. Este deportat pentru muncă
forţată în Transnistria, ajungând în lagărul de exterminare de la Mihailovka. Talentul
artistic este remarcat de ofiţeri, care îl solicită să le facă portrete şi, ulterior,
este trimis să realizeze un mozaic pentru locuinţa unui ofiţer dintr-o
localitate vecină, Gaisin. De aici fuge, cu ajutorul unui sătean, alături de
soţia sa, trecând Bugul. Peste câteva luni, toţi cei care se aflau în lagărul
nazist, inclusiv ţăranul care l-a ajutat să fugă, sunt împuşcaţi. La 15 iulie
1943, Daghani şi soţia sa ajung într-un ghetou din apropiere de Berşad. Se
repatriază la Bucureşti în 1944, aducând cu sine peste 50 de lucrări realizate
în lagăr. Publică fragmente din „Jurnalul din lagăr”, lucrează în propriul
atelier, dar, deşi era membru al Uniunii Artiştilor Plastici, nu reuşeşte să-şi
expună lucrările. Este nevoit să predea lecţii de limba engleză, ocazie cu care,
în 1946, o cunoaşte pe Daniela Miga, de care îl va lega o lungă şi trainică
prietenie. Daniela Miga, scriitoare şi artistă decoratoare, a trăit între anii
1917-1999. Ea era fiica lui Ion şi a Ernestinei Miga, care aveau o vilă cu trei etaje în
centrul Constanţei (azi peste drum de Muzeul de Artă). Jurnalul despre cele 11 luni petrecute în Transnistria a apărut
în 1947, la Editura SOCEC, sub titlul “Groapa e în livada cu vişini”, însoţit
de 16 desene semnate de artist. În anul 1958, pictorul părăseşte definitiv
România. „Trebuie să mă gândesc la momentul când trenul a plecat din gară cu
toată viteza. Asta a fost propria mea înmormântare”, mărturisea pictorul
Danielei Miga. Daghani pleacă în Israel împreună cu soţia, dar nu reuşeşte
să se acomodeze. Expune puţin, lucrează mai mult fără să vândă. Lucrează
vitralii şi icoane pentru biserici catolice şi ortodoxe. De aceea, este învinuit
de orientare către ortodoxism şi bizantinism în opera sa. În 1960 părăseşte
Israelul, din cauza indiferenţei şi a ostilităţii pe care o resimte în jur. Artistul şi soţia sa devin apatrizi până în 1983, când obţin cetăţienie
britanică. În peregrinările lor trec
pe la Neapole, Roma, Milano, Zürich şi Paris. Se stabilesc la Vence, în sudul Franţei,
unde vor rămâne până în 1971. Aici, pictorul îl cunoaşte pe Marc Chagall, autorul
vitraliilor celebrei capele, însă nu se înţeleg. Daghani părăseşte cultul mozaic,
devenind protestant. Dintr-o scrisoare trimisă prietenei sale, Daniela Miga,
rezultă că, dacă ar fi rămas în România, ar fi trecut la religia ortodoxă. Între
1971-78, soţii Daghani se stabilesc la Jona, în cantonul St. Gallen din
Elveţia. Din 1978 se mută la Hove. Trăieşte în sărăcie, dar lucrează fără
încetare desene, pictură în ulei, sculpturi în diverse materiale, vitralii. La
Brighton, luxoasă plajă din apropierea Londrei, destinată cu precădere
high-life-ului, are loc, între 4-24 mai 1984, prima sa expoziţie retrospectivă
cu peste 500 de lucrări. Recunoaşterea a venit târziu, când artistul era bolnav
şi internat într-un sanatoriu din Hove, de unde a cooperat cu organizatorii
pentru selecţionarea operelor din expoziţie şi catalog. Institutul de Artă
Contemporană din Londra s-a implicat în organizarea marii retrospective a
operei sale, incluzându-l pe Arnold Daghani în galeria marilor artişi ai
secolului XX. În România există peste 1.000 de lucrări semnate de artist. În 1992, Carola
Grindea, executor testamentar al lui Daghani, a donat Muzeului Naţional de Artă
din Bucureşti 500 de lucrări, iar Muzeului de Artă Constanţa alte 200. În opera
lui Daghani, se întâlnesc, în afară de teme biblice, naturi statice,
nuduri, lucrări din lagăr, autoportrete.
Lucrarea "În genunchi"
Piaţa din Berşad
Pentru a vedea mai multe opere ale artistului accesaţi aici : http://www1.yadvashem.org/yv/en/exhibitions/last_portrait/daghani.asp
cine a scris articolul?
RăspundețiȘtergere